MLM   •   YessPlus   •   Egészségmegőrzés   •   Viccek

Vitaminok szerepe, hiánya, forrásuk


Ezek a kis molekulájú, parányi mennyiségben a legtöbb élelmiszerben megtalálható, biológiailag aktív szerves vegyületek nélkülözhetetlenek a megfelelő növekedéshez és fejlődéshez, a mindennapi élethez és az egészség megőrzéséhez.

A vitaminok az enzimek működését befolyásolva meghatározzák a többi tápanyag felhasználását. Hiányuk sokféle panaszhoz vezethet, nem is gondolnánk, azonban szinte minden betegségnek vélt tünet, vagy tünetegyüttes valamilyen vitamin vagy vitaminok, ásványi anyagok, mikrotápanyagok  hiánya miatt alakul ki.

A kialakult betegség pedig már a hiányállapot legvégső stádiuma, egy hosszantartó folyamat végeredménye, amikor jöhetnek a gyógyszerek és nem ritkán kellemetlen mellékhatásaik.

A vízben oldódó vitaminok a főzés során könnyen elveszhetnek, különösen akkor, ha a főzővizet kiöntik. Ajánlott inkább párolni a zölségeket, vagy gyorsan, kevergetve megsütni.

  Vitamin Természetes forrásai Fontos szerepe van Tünetek hiány esetén
Zsíroldékony vitaminok A-vitamin / retinol Sárga, narancssárga zöldségek, különösen a sárgarépa; zöld színű zöldségek; teljes zsírtartalmú tejtermékek, máj, vese, szív, tojás, halmájolaj, barackok. Látás, főleg kevés fény mellett, egészséges bőr és nyálkahártya, fertőzésekkel szembeni ellenállóképesség , imunerősség, növekedés, csontok egészséges fejlődése. Szürkületi vakság, szaruhártya károsodása, majd valódi vakság, fül- szem- és légzőszervi fertőzések, bőrszárazság, berepedezett ajkak, színtelen haj és hajhullás, nem megfelelő növekedés, fogyás.
D-vitamin / kolekalciferol Napsütés hatására az emberi bőrben keletkezik. Ezen kívül: máj, halmájolajok, és olajos halak, margarin, tojássárgája, sűrített tej, teljes zsírtartalmú élelmiszerek, mlátával kevert tejes italok, csíráztatott magok. Kalcium és foszfor felszívódása és beépülése, csontok, fogak fejlődése, csontritkulás megelőzése, egészséges csontfejlődés. Csontnövekedési zavar, fogszuvasodás, izomgörcs, izomgyengeség. Súlyos esetben csontlágyulás és angolkór.
E-vitamin / tokoferol Növényi olajok, tojássárgája, teljes kiőrlésű gabonakészítmények, búzacsíra, leveles zöldségek, dió és más olajos magvak, hüvelyesek, margarin. Sejthártyák karbantartása, ezáltal az öregedés htásának késleltetése, egészséges vérsejtek, véralvadás, fertőzésekkel szembeni ellenállóképesség, nemzőképesség. Fénytelen haj, izomgyengeséd, vetélés, talán prosztata-megnagyobbodás.
K-vitamin / fillokinon A vastagbélben élő baktériumok állítják elő. Zöld leveles zöldségek, hínár, máj, burgonya, tojás, búzacsíra, tej és tejtermékek. Véralvadás. Bőr alatti bevérzés, orrvérzés, hasmenés, vérzékenység, zsírfelszívódási- vagy májfunciós zavarok. Antibiotikumok szedése az egészséges bélflóra pusztulása miatt hiányt idézhet elő.
Vízoldékony vitaminok B1-vitamin / tiamin Gabonacsíra, barna rizs, Graham liszttel készült termékek, sörélesztő és élesztőkivonatok, a tenger gyümölcsei, máj, hús, hüvelyesek, magok, burgonya, tej. A szénhidrátok lebontásában játszik szerepet, egészséges izom- és idegrendszer, szívműködés, fájdalom csökkentése, tanulási képességek. Étvágytalanság, émelygés, székrekedés, fáradtság, gyengeség, depresszió, érzékenység, összpontosíási nehézségek, rendellenes idegi-agyi működések, légszomj, szívelégtelenség, súlyos esetben beri-beri.
B2-vitamin / riboflavin Máj, vese, hús, baromfi, tojás, sajt, joghurt, Graham liszttel és dúsított liszttel készült termékek, sörélesztő és élesztőkivonatok, hal, zöld színű zöldségek, hüvelyesek. A vastagbélben élő baktériumok állítják elő. A szénhidrátok, zsírok és fehérjék anyagcseréje, egészséges bőr és nyálkahártyák méregtelenítés. Nyelv és ajakgyulladás, ajakfájdalmak, fejbőr hámlása és hajhullás, fényérzékenység, remegés, szédülés, álmatlanság. Antibiotikumok szedése az egészséges bélflóra pusztulása miatt hiányt idézhet elő.
Nikotinsav / niacin Egyes gabonatermékek pl. rizs, dúsított liszttel készült termékek, hús, máj, baromfi, vese, sörélesztő és élesztőkivonatok, hal, tojás, magok, sajt, bab és borsó, articsóka, szárított gyümölcsök. Szénhidrát-anyagcsere, fehérje-anyagcsere, zsíranyagcsere, kémiai reakciók. Étvágytalanság, émelygés, hasmenés, bőrelváltozások, nyálkahártya-gyulladás, fekélyek, fáradtság, fejfájás, álmatlanság, ingerlékenység, depresszió, súlyos esetben pellagra.
Pantoténsav Legtöbb élelmiszerben megtalálható, főleg bab, tojássárgája, hüvelyesek, máj, narancs, amerikai mogyoró, búzacsíra, Graham liszttel készült termékek. Szénhidrát-, a zsír- és a fehérjeanyag-csere, gyógyszerek kiürülése, ingerületátvivő anyagok képzése, öregedés lassítása, koleszterinszintézis. Rossz közérzet, hasi diszkomfortérzés, a bőrben érzéskiesés és –zavar.
B6-vitamin / piridoxin Legtöbb élelmiszerben megtalálható, főleg zöld színű zöldségek, sörélesztő és élesztőkivonatok, hal, hüvelyesek, szilva, mazsola, szója és szójaliszt, magok,tej, Graham liszttel készült termékek, kukorica. Aminosavak és fehérjék anyagcseréje, esszenciális zsírsavak anyagcseréje, az idegrendszer működése, egészséges bőr, vörösvérsejtek képzése, a B12-vitamin hatásának érvényesülése. Vérszegénység, fáradtság, gyengeség, légszomj, ingerlékenység, álmatlanság, feledékenység, zavartság, bőr- és nyálkahártyatünetek.
Folsav Máj, vese, hús, zöldségfélék, friss gyümölcsök, sörélesztő és élesztőkivonatok, búzacsíra, hüvelyesek. Szénhidrát-, és a zsíranyagcsere, a B12-vitamin hatásának érvényesülése, gyomor- bélrendszer épsége vörös vértestek és fehér vérsejtek képzése. Várandós anyáknak mindenképpen ajánlott a folsav pótlása. B12-vitamin-hiány, vérszegénység, fáradtság, gyengeség, fulladás, ingerlékenység, álmatlanság. A terhesség korai szakaszában a fejlődő embrió gerincét (a velőcsövet) lezáró folyamat csak folsav jelenlétében megy végbe hibátlanul.
B12-vitamin / cianokobalamin Főleg állati eredetű táplálékok: máj, hús, vese; tojássárgája, tejtermékek, sajtok, dúsított liszt, sörélesztő és élesztőkivonatok, hüvelyesek. Vörösvérsejtek képzése, az idegrendszer egészséges működése, nukleinsav- és fehérjeszintézis, a zsírok, fehérjék és szénhidrátok hasznosítása, a szövetek leépülésének gátlása. Étvágycsökkenés, fáradtság, vérszegénység, gyengeség, ingerlékenység, gyomor-bélrendszeri panaszok, súlyos esetben az idegrendszer károsodása (mozgás, beszéd).
H-vitamin / biotin Tojássárgája, máj, vese, gabonacsíra, magvak, élesztő és élesztőkivonatok, karfiol, dió- és mogyorófélék. Fehérje-, szénhidrát-, zsíranyagcsere, szőlőcukor szintézise, ha az étrendben kevés a szénhidrát, koleszterin-anyagcsere. Ajkak gyulladásos megbetegedése, a szőrzet kihullása, nemi vágy csökkenése, lehangoltság, étvágytalanság, vérszegénység, érzészavarok, koleszterinsznt-emelkedés.
C-vitamin / aszkorbinsav Gyümölcsök, gyümölcslevek, főleg a déligyümölcsöök, fekete ribizli, csipkebogyó, paprika, paradicsom, egyéb zöldségek, burgonya, savanyúkáposzta. Egészséges kötőszövet, energiatermelés és növekedés, fertőzésekkel szembeni ellenállóképesség, sebgyógyulás, vasfelvevő képesség, hormonok szintézise, vas- és rézfelszívódás. Antioxidáns hatású. Ínyvérzés, -sorvadás, fogkihullás, fertőzésekkel szembeni gyenge ellenállóképesség, gyenge ízületek, izomsorvadás, fáradtság, gyengeség, ingerlékenység, vérszegénység, súlyos esetben skorbut.
Inozit / B-vitamin egy fajtája Húsfélék, a tej és tejtermékek, gabonafélék, gyümölcs- és főzelékfélék, olajos magvak. Az agyban és a májban is képződik. Agy és köztiagy működése, pajzsmirigy műkódése, vese működése, vérlemezkék képzése. Idegi károsodások, fáradékonyság, koncentrálási zavarok, csökkent fizikai teljesítőképesség.

 

A szervezet a vízben oldódó vitaminokat nem képes tárolni, a fel nem szívódott felesleg a vizelettel távozik. Ezekből a vitaminokból ezért fontos, hogy mindennap kellő mennyiségben hozzájussunk.
A zsírban oldódó vitaminokat viszont a máj és a zsírszövet akár hetekig is képes eltárolni, így nem kell nap, mint nap gondoskodni a bevitelükről, a rendszerességre viszont törekedni kell. A zsíroldékony vitaminok nagy mennyiségben történő bevitele a mérgező felhalmozódás miatt veszélyes lehet.

Minél frissebb a termék és minél kevésbé van feldolgozva, annál magasabb a vitamintartalma. A vitaminok ugyanis érzékenyek a magas hőre, a hidegre, a fényre, elveszhetnek a tárolás és az ipari feldolgozás során. Még a vitaminkészítményeket is ajánlott mindig hűvös, száraz és sötét helyen tárolni.

Egy egészséges szervezetnek a kiegyensúlyozott étrend elvileg minden szükséges vitamint kellő mennyiségben tartalmaz. Azonban egyre többször olvashatunk arról is, hogy a nem megfelelő földgazdálkodás, a környezetszennyezés, és a vegyszerekkel kezelt élelmiszerek tápanyagtartalma messze nem olyan, mint körülbelül 100 évvel ezelőtt. Hiába eszünk meg minden vacsorához 2 paprikát, ha annak C-vitamin tartalma már közel sem annyi, mint régen.

Ha úgy érezzük vitamin kiegészítésre van szükségünk, pl. stresszes életvitel, terhesség, szoptatás, fogamzásgátló szedése, fokozott fizikai és szellemi igénybevétel, dohányzás, gyermekkor, vagy idősebb életkor esetén, esetleg az egyes tünetek észlelésekor, akkor ma már egy sor különféle vitaminkészítménnyel találkozhatunk az önálló vitamintól kezdve a kombinációkon át, egészen a komplex multivitamin-készítményekig. A természetes vitaminok azonban mindig jobban hasznosulnak szervezetünkben, mint mesterségesen előállított társaik.

 

Felhasznált irodalom és további információk, adatok:

Reader’s Digest Válogatás: Gyógyítsunk másképpen!

HáziPatika.com: http://www.hazipatika.com/topics/vitaminabc

 

 

További cikkek:

Ásványi anyagok szerepe, hiánya, forrásuk

Zöldségek élettani hatásai

Gyümölcsök élettani hatásai

Sav-bázis egyensúly, lúgosító ételek

Gyógyteák, gyógynövények és gyógyhatásaik

Gyógytekeverékek, összetevők

 

 

otthoni munka, internetes munka, távmunka, egészség, pénz, hálózatépítés, mlm, partnerprogram, pénzkereset, mellékállás, jövedelem, bélflóra, bio, vitamin, táplálékkiegészítő, reuma, kozmetikum pasipotlo pasipotloparna pasipotlo-parna oleloparna pasi-parna parnapasi Segal Timedesign Mamapakk Internet-work AloeFloridaFLP Jelenet Csutkamano Ersto Riedex Cukorfalat Kelleibt Judit-Jelenet Kunmadaras motor sport